måndag 6 februari 2012

insikt

hej igen!

det var ett tag sedan. hoppas att ni har haft det bra. jag har tagit en paus från bloggandet, vet inte varför. men jag behöver inte förklara det för er ändå.

jag har känt mig bättre än på länge de senaste veckorna. ungefär sedan nyår har jag hittat tillbaka till mig själv. det låter riktigt larvigt, men det är verkligen så. under hösten kände jag mig som en annan person på något vis. jag har alltid haft lätt för att prata med folk som jag inte känner så bra, och jag har alltid velat hitta på saker med nära och kära. men under hösten som gick nu, har jag bara känt mig helt osynkad med mig själv. som om jag har varit i ett skal, i en puppa, och typ... emotionellt gått i ide. när jag har gått på gatan (för man går ju på gator ibland i sthlm, det kan vara på väg till affären för att köpa mjölk eller för att man ska till skolan, eller whatever suits your fancy) så har jag känt mig osäker väldigt ofta. typ tittat ned i marken eller upp i himlen, men inte vågat möta blickar från människor som passerar. det är inte så jag är. eller, jag är väl så ibland då, när jag känner mig nere. men de senaste veckorna har jag kommit tillbaka. typ tittat på folk och lett (log i imperfekt). lett mot folk som jag inte känner. så som jag brukar vara! det är så otroligt härligt. och jag har sån lust att hitta på saker, typ gå till skolan, eller gå ut på kvällar. jag älskar ju att gå ut! att se människor runt omkring mig. eller att bara prata med folk som jag inte känner. eller, jag älskar framför allt att känna att jag kan få en respons från folk som jag inte känner, bara genom att utstråla positiv energi. det är som om jag plötsligt har hittat tillbaka till den där energin! alltså, det är svårt att förklara och jag skriver bara medan jag tänker nu, så ber om ursäkt ifall det låter flummigt. men när man bara känner att det är väldigt effortless allting. typ att man inte behöver göra så mycket mer än att sitta i en bar och le, så kommer någon okänd person fram och pratar. eller att man inte måste anstränga sig för att snubben i kassan ska börja snacka med en på ica. alltså... det är typ som om jag har kommit på hur det är att vara mig själv igen. fattar inte var jag har varit i ett halvår. men det är en nyttig erfarenhet. jag ska aldrig mer dölja mig själv, eller vara mindre social än vad jag är. jag mår som bäst när jag är mig själv, och det senaste halvåret har jag varit någon annan. eller jag har väl varit mig själv, men inte det själv som jag trivs bäst med. jag tror att det kan ha att göra med att jag inte har känt mig bekväm med skolan och de jag har umgåtts mest med. men jag är glad att jag är mig själv igen, hur som helst. i höstas när jag kände mig nere, tolkade jag hela mitt sociala liv till min nackdel. jag tänkte många negativa tankar. jag kände mig ointressant och oskön. och ifall någon pratade med mig blev jag tafatt och osäker. det är så sjukt, hur allting handlar om inställning. idag känns allting så lätt. som om ifall jag pratar med någon så är det JAG som är den intressanta, roliga personen. det är JAG som väljer ifall jag vill prata eller gå. ofta handlar det mycket om killar, men även om tjejer. det sjuka är att jag har verkligen tänkt flera gånger på att jag inte vet hur jag ska göra när killar frågat om vi kan ses, typ dejta. för att jag KÄNNER mig ointressant. men det är ju en löjlig tanke, för jag har ju bara fått någon idé som säger att jag inte är intressant. förstår inte hur jag lät det här hända. att min lycka beror så mycket på min självkänsla är skrämmande. hoppas att jag inte hamnar i en svacka igen. helt ärligt - de jag har dissat (alltså nu snackar vi killar, töntigt but true...) vet ju inte om hur osäker jag har känt mig. de vill ju bara träffa mig för att jag är just den jag är. rolig, snygg och social. vill bara ge mitt höst-jag en rejäl omgång. ska aldrig igen hamna i den här dåliga självförtroende-spiralen. men ska försöka att inte bli för kaxig heller. ska försöka att vara en schysst tjej som svarar på sms och dejtförfrågningar utan att kompromissa med vad jag själv vill göra. ska inte hångla med någon som jag tycker synd om. just nu känns det som om jag kan ta mig an vad som helst! och dessutom - sommaren är snart här! också en fantastisk nyhet! kramar till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar