torsdag 1 december 2011

om att lyssna

får kväljningar av hur representanter för de privata internatskolorna argumenterar i kvällsöppet ikväll. det snackas om pennalism. att försöka somna till heta debatter är omöjligt och nu är jag uppe i varv igen. men cissi wallin var bra med sina ord om att det är viktigt att lufta i alla rum. diskussion är ju aldrig fel. aldrig, aldrig, aldrig. om det dessutom är tabu att kritisera en mäktig ledning eller ett traditionellt (ingrott...) system - då är det ännu viktigare att vi låter modiga whistleblowers komma till tals. och att höra vad som sägs. att våga öppna munnen och ifrågasätta något som är "förbjudet" att ifrågasätta måste alltid vara okej. faktiskt måste det alltid uppmuntras! att möta med argument ska man såklart få göra. men att bara lägga lock på har jag aldrig förstått vitsen med.

för övrigt har jag och jesuina en intervju med cissi inplanerad nu på måndag. känns såklart lite nervöst, men efter dagens framgång med mymlan känns det som att vi kan klara allt.

förutom att åka ut i rymden för det skulle jag aldrig våga. eller kanske? men det är i vilket fall inte aktuellt just nu.

jag ville bli journalist ett tag när jag var yngre och blev lite sugen idag igen. det jobbigaste var att försöka hålla alla frågor i huvudet så att jag inte skulle glömde någon "obligatorisk" fråga. pressen var stor då jag var rädd att inte lyckas få ut den info som är absolut nödvändig för vår undersökning. men när intervjun väl var över insåg jag att de mest intressanta svaren ändå delats då jag kopplat bort alla "måsten". när jag slutade att hetsa i huvudet över de ramar som vi hade ställt upp kring intervjun. allt som kändes extra speciellt och givande att få höra om av mymlan kom när jag bara... samtalade. när jag slutade fråga och började lyssna. för när jag lyssnade ordentligt flöt även följdfrågorna på så fint därefter, utan att jag behövde tänka på att de måste komma. förstår ni?

skitsamma. jag kände mig bra i alla fall. och jesuina kände sig också bra, med all rätt. vi är bra! och stolta båda två.

xoxo
- mary "if skavlan and oprah ever had a baby" poppins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar