onsdag 16 november 2011

ladies and gentlemen! låt oss gå ned till affärer...

heeej!!!!

vill bara göra er uppmärksamma på www.prataomdet.se - en fantastiskt effektiv inhalator för alla oss med sexuell astma. många av oss har nog varit med om något halv- eller heljobbigt - sexuellt. något som vi inte pratat högt om. det handlar om sexuella gråzoner, tillfällen då man inte är säker på om någon egentligen har gjort något fel. det enda man vet är att något känns fel. tyvärr är det lätt hänt att man försöker att vifta bort det inträffade, kanske försöker man att låta bli att tänka på det. "det var väl egentligen inte så farligt", typ. men STOPP!!! vifta inte bort någonting! ta istället ett djupt andetag. andas in... och så ut med allt. ju mer vi pratar, desto bättre! det tror i alla fall jag.

jag själv har tänkt en del på det här med #prataomdet. antar att jag borde #prataomdet jag med, speciellt nu eftersom att jag själv pushar så högljutt om hur bra det är att göra just så. here goes.

för flera år sedan hade jag sex med en kille som jag tyckte var sjuuukt snygg. "min" typ av kille. han var brunett och hade bruna ögon, dessutom brittisk accent. att han hade färgat en del av håret rött var fult. men just i och med att det var så fult, var det ju samtidigt så i don't give a fuck-sexigt. han var väl rätt dryg, vilket nog grundade sig i en slags osäkerhet. fast där och då tyckte jag att han var cool och precis lagom kaxig.

vi hade sex och mitt under akten kör han in den eh... i daimkrysset, som mina gamla gymnasie-killkompisar skulle uttrycka sig. jag avbryter, blir arg och skäller ut honom. han ber om ursäkt, påstår att han "slant". vilket är fullt möjligt eftersom att han inte är gigantisk. men ändå, jag var sur och han ljög nog. minus "nog". med stor sannolikhet ljög han. det spelar mindre roll. jag valde att fortsätta ändå, vanilla style. inget mer grekiskt trams som han försökt sig på.

jag tycker inte att det här var en helt och hållet hemsk upplevelse. tvärtom. jag tyckte att det var schysst att äntligen få ligga med den här killen som jag trånat efter sedan första gången jag pratade med honom och som jag dittills endast hånglat med. jag var mer än nöjd - jag till och med skröt, om jag inte minns fel. MEN. han gjorde något som inte, aldrig, ska vara okej. han gjorde något sexuellt mot mig utan att försäkra sig om att jag var med på noterna. det är aldrig okej. tänk om jag inte hade vågat säga ifrån? tänk på alla tjejer och killar som inte vågar säga ifrån. att upplevelsen aldrig blev hemsk, för mig, tror jag bara beror på att jag vågade säga ifrån.

jag berättar om den här erfarenheten eftersom att jag också vill bidra till ett öppnare samtal om sex. en del av mig vill lägga till att den här historien kanske inte är "värdig" att få kopplas ihop med ett så tungt och viktigt ämne som #prataomdet. men det är en liten del av mig. det mesta av mig tycker att den här historien är minst lika viktig som alla andra, många mer ångestladdade och gastkramande, historier som hittills #pratatsom. för min historia bidrar lika mycket med att tydliggöra mönster gällande sex. många, många, MÅNGA tillfällen där oreda, osäkerhet och otrivsamhet uppstår grundar sig i dålig kommunikation. att man inte vågar eller ens vill berätta för sin partner. att man inte vågar eller ens vill lyssna på sin partner! man missar att fråga, man missar att säga. man antar och man utgår ifrån. man drar slutsatser utan belägg. man schabloniserar och man förmodar, supponerar och presumerar. det är så himla dumt! alla har vi våra egna gränser, våra egna uppfattningar om bra och dåligt sex. vi har våra egna tankar och våra egna galna, dumma, härliga impulser och känslor. det är så viktigt att man lyssnar och det är lika viktigt att man berättar. och våga fråga! är du okej? är det här okej? det är fint och respektfullt.

enligt mig är det här nog det värsta gråzon-läget som jag har varit delaktig i. det hann kanske inte ens bli en gråzon, eftersom att jag röt ifrån. men det finns tillfällen då jag själv har gått över gränsen. tjatat lite för mycket. tafsat utan lov. jag är inte stolt över dessa tillfällen. för att undvika att jobbiga historier upprepar sig är ett första steg att börja #prataomdet.

det är så jävla viktigt det här. puss, godnatt och ta hand om er alla fina!

ps: när jag läser berättelserna från gråzonerna på www.prataomdet.se så blir jag både ledsen och glad. ledsen över att det är så många som har varit med om hemska saker. glad över att också så många vågar #prataomdet. ännu mer glad över att jag själv har haft sån tur (tur?) som fått uppleva så mycket bra med så hänsynsfulla killar. ds.

1 kommentar:

  1. Väldigt bra skrivet. Hoppas att det finns många fler som du, som säger ifrån. <3

    SvaraRadera