torsdag 23 september 2010

tuttar

fick en släng tangenttourettes över mig, därav rubriken. det här inlägget kommer inte att handla om tuttar.

kom precis hem från en intressant föreläsning om kvalitativ marknadsanalys. för- och nackdelar med metoden, hur man bäst tillämpar den för att få ut ett så strukturerat, djupgående och brett material som möjligt och till sist hur man går tillväga i analys- och slutsatsfasen.
känner direkt att det här med kvalitativ forskning tilltalar mig mycket mer än kvantitativ sådan. tycker att det är spännande att borra djupt när man försöker ta reda på hur människor tänker och varför de beter sig som de gör. kvatitiva metoder känns ytliga, och därmed från mitt perspektiv otroligt trista. dessutom tror jag att jag själv skulle få ut mycket mer av att utföra studier på ett kvalitativt sätt än ett kvantitativt, just därför att jag inte är siffer-bruden, utan tenderar att nå mer kunskap då jag får bryta ner forskningsmaterialet piece by piece och slipper generalisera utan kan fokusera på specifika fall. sen att man lättare hanterar stora material med kvatitativa analysmetoder måhända vara en fördel.
fast jag njuter hellre av en liten rabatt med stora, prunkande, välmående rosor än en hel äng av hundkex och ogräs. faktiskt.

i vilket fall som helst ska jag sätta mig och få lite läxläsning gjort. har bryggt kaffe, käkat mango, känner mig redo so let's do this!

puss och kläm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar